I Færder nasjonalpark er det lagt til rette for det gode liv for alle, også for dem som ikke er eier av en flytende farkost.
I Norge for vi langt har passert en million fritidsbåter. I følge Båtlivsundersøkelsen Fritidsbåtlivet 2023 eier drøyt en fjerdedel av norske husholdninger en eller flere fritidsbåter, alt fra kano, kajakk, jolle og vannscooter til store motor- og seilbåter. Det betyr at mange ikke har mulighet til å komme seg ut i Færder nasjonalpark.
Heldigvis – her finnes det muligheter for dem uten egen flytende farkost. Med et lokalt transporttilbud av ferger, charter- og taxibåter kan alle oppleve den fantastisk flotte skjærgård sommerstid.
Hurtigbåt
I den nordlige delen av nasjonalparken går det daglig rutebåt fra Husvik- og Arås brygge. Det er Flybåten, en katamaran med 76 sitteplasser, som tilbyr en glimrende mulighet for å bli med på en skjærgårdscruise og ta en stopp på Vestre-, Midtre eller Østre Bolæren.
Tur-returprisen for to voksne og to barn er på knappe 500-lappen, og er lavere enn for en kinoopplevelse for samme familie. Med fem avganger daglig, så kan man få en god dagstur til disse historiske perler av øyer. Bolærne-øyene er en flott og frodig øygruppe bestående av Østre-, Mellom-, og Vestre Bolæren, samt holmer og skjær.
I 1916 eksproprierte Forsvaret Bolærne fra grevskapet Jarlsberg, og disponerte området helt frem til 2004. Det har satt varige spor i naturlandskapet. Selve fortet ble bygget ut på Østre Bolærne, Vestre Bolærne ble hovedsakelig benyttet til lager, og Mellom Bolærne til øvingsvirksomhet.
I 2006 ble Bolærne vedtatt nedlagt. Etter avmilitariseringen er det gjennomført et stort oppryddingsarbeid for å legge forholdene til rette for friluftsliv og deretter som nasjonalparkområde. På grunn av den militære aktiviteten ble ikke øyene nedbygd med fritidsboliger.
I dag kan fellesskapet nyte godt av gjestehavner, spisesteder, kystledhytter, teltplasser og selvfølgelig historie om svunnen tid. Der finnes gravrøyser og rester etter bosetning av småbrukere, fiskere og loser tilbake til 1500- og 1600-tallet. Bolærne-øyene har også gjennom tidene vært gjestet av høytstående utenlandske personer, både konger og grever, derav navnet Kongshavnsund mellom Østre- og Mellom Bolæren.
Taxi til sjøs
Fjordtaxi AS, som også har hjemmehavn i Arås, har i sommer daglig rute til Ildverket og Mellom Bolæren ved Rønningen. Ildverket er kanskje mest kjent for idylliske Paradisbukta og dens barnevennlighet. På Ildverket er det en enkel kystledhytte, men også mange flotte hengekøye- og teltplasser, samt padlehuk – en enkel gapahuk.
På Mellom Bolæren ligger kystsmåbruket Rønningen i Jensesund. Øya har tursti fra Jensesund til Kongshavnsund, og flere avstikkere til blant annet den fredede Grevestuen og den mer tragiske historie som henger over russerleiren. Fjordtaxi AS tilbyr også transport til Fulehuk fyr og Østre Bolæren, eller hvor du måtte ønske å lande i nasjonalparken. Som eneste lokale taxibåt som kjører året rundt, merkes særlig etterspørsel etter turer til og fra brygga i Tønsberg.
En tur til Færder fyr
Ønsker du å tilbringe dagen lengst sør i nasjonalparken er det mulig å komme seg ut til Færder fyr, det sydligste punktet i nasjonalparken med mulighet for å ha fast grunn under føttene. Bolærnebåten har fire avganger daglig fra Verdens Ende og ut til øya Tristein og det fredede fyret. Av Norges mange fyr er Færder fyr det fyret som har brent lengst. Først ble fyrstasjonen etablert på øya Store Færder 1697, men beliggenheten på Store Færder var etter hvert ikke god nok. I 1857 ble fyrlykta flyttet fire kilometer sørover til den midterste av øygruppen Tristein og fikk landets nest høyeste støpejernstårn på 43 meter, og er det tredje høyeste fyrtårn i landet.
I dag er Færder fyr automatisert og blitt besøksfyr. Det er Færder Fyrs Venner som har driftsansvaret for kystledhytta Signalboligen. De øvrige bygningene benyttes av Kystverket.
Dampskipet Kysten
Og sist, men ikke minst, så er det verd å nevne at man få en båttur i nasjonalparken med et historisk sus. DS Kysten ligger ved Honnørbrygga i Tønsberg og har avgang hver lørdag for gjester som ønsker en fire timers Nøtterøy-rundt-tur. Det er ikke er muligheter for øy-hopping, men den dampdrevne, stillegående gamle damen er som et flytende museum og en opplevelse i seg selv. Om det ikke bøtter ned, har fartøyet også et fantastisk soldekk. Herfra kan man nyte nasjonalparkriket på vei ut, Vrengensundet på Nøtterøys sydside, og Tønsbergfjorden på returen.
I denne sammenheng det er også verd å nevne veierlandferga MS «Jutøya», som også trafikkerer utenfor nasjonalparkområdet, men innenfor det gode liv i Nøtterøy- og Tjømeskjærgården. Med avgang fra Tenvik, sør på Nøtterøy, kommer man seg til Veierland på et kvarters tid. Den bilfrie idyllen har cirka 150 fastboende og dertil flere badegjester. Vel fremme kan spisestedene Dagros og Villa Veierland være flotte pauseplasser, og ønsker du å overnatte er det kystledhytte i den gamle skolebygningen, samt en stor gresslette med vakre løvtrær og telt- og hengekøyeplasser på Kjølholmen i nordøst.
Uten egen båt i Færder nasjonalpark?
Oppsatte ruter:
- Fra Husvik-Arås til Bolærne-øyene: Flybåten
- Fra Arås til Ildverket og Mellom-Bolæren: Fjordtaxi AS
- Fra Verdens Ende til Færder fyr: Bolærnebåtene AS
- Taxibåt: Fjordtaxi AS
- Arrangement og charter: DS Kysten, Berntine, All Onboard Adventure AS
Artikkelen er publisert i Tønsbergs Blad den 12. august 2023